Karins tanketrådar

… bilder, tankar, trådar…. lite textil och lite annat…

MED TÅG TILL WIEN

1 kommentar

Vi åkte till Wien i början av september. Och naturligtvis blev tåget vårt färdmedel. Öresundståget tog oss från Sverige till Danmark och från Köpenhamn blev det tågbuss, färja och tåg till Hamburg där vi övernattade.

I väntan på tågbussen passade det bra med danska wienerbröd inför resan till Wien.

Wien-1

Tågen var snabba och bekväma, tidtabellen hölls och biljetterna bokades smidigt på nätet.

Wien-4

Klockan 07:29 gick tåget från Hamburg och ca 9 timmar senare anlände vi till Wien Hauptbahnhof.

Wien-5

Vi stannade fyra nätter och tre dagar i Wien. En av höjdpunkterna var mötet med Gerti. Ett kärt möte. Vi lärde känna varandra när jag som artonåring var i Wien en sommar. Trots att det var femti år sedan vi sågs fanns samhörigheten och minnena kvar.

Wien-6

Vi fick också träffa Gerti´s son och barnbarn.

Wien-16

På upptäcksfärd i Wien.

Hundertwasserhaus invigdes 1986 och ritades av den österrikiska konstnären Friedensreich Hundertwasser. Ett spännande och lekfullt hus med färg, träd och utsmyckningar.

Wien-18

Kunsthaus Wien.

Wien-23

På kvällen spelade Wiener Mozart Orchester i Musikverein – Gyllene salen, samma sal som nyårskonserterna sänds från. Vi fick lyssna på musik av Mozart, Haydn och Strauss.

Wien-7

Wien-33

Onsdag förmiddag tog vi bussen till Schloss Schönbrunn, Habsburgarnas forna sommarresidens, som uppfördes 1695-1713. Vi nöjde oss med att promenera i den vackra barockträdgården och titta på slottet utifrån.

Wien-24Wien-34

Wien-26

På väg tillbaka till stan stannade vi på Belvedere 21 Museum für Zeitgenössische Kunst. Där ställde Monica Bonvicini bl a ut ”Flagging down up all night” och jag som vävnörd var tvungen att ta en bild!

Wien-8

Ett starkt minne från 1968 i Wien var stans goda ”eiskaffee” och på Café Mozart fick jag återuppleva smaken.

Wien-9

Stephansdomen är Österikes främsta gotiska byggnad, byggd på 1200-talet.

Wien-27

Wien-29

På slottet Albertina i centrala Wien såg vi konst ”Från Monet till Picasso”.

Här Modigliani´s Prostitute från 1918.

Wien-10

Apfelstrudel med grädde och kaffe är väl typiskt Österrike – och det smakade gott efter museibesöket.

Wien-11

Det blev ingen Donaukryssning men väl en båttur på Donaukanalen, då vi fick se staden från vattnet; byggnader, grönska och mycket graffiti.

Wien-31

Men Donau kunde också vara vacker blå …

Wien-14

På kvällen tog vi bussen till Kahlenberg varifrån vi hade en fantastisk utsikt över Wien. Vägen gick genom grönska och vinodlingar, lite unikt med vinodling inne i en storstad.

Wien-32

På väg ner stannade vi i Grinzing och åt på en Heurigen restaurang. Här serverades vin från senaste årgången och mat från buffén – och Samuel fick sin wienerschnitzel.

Wien-12

Tågresan hem gick samma väg som nerresan; tåg från Wien till Hamburg, övernattning i Hamburg och tåg från Hamburg till Köpenhamn. Allt fungerade jättebra och smidigt och det blir nog fler tågresor ner i Europa för vår del.