Karins tanketrådar

… bilder, tankar, trådar…. lite textil och lite annat…

MED TÅG TILL ENGLAND

1 kommentar

Första veckan i september reste vi med tåg till England. Vårt mål var att besöka Liverpool och vi startade vår resa i Höör – med ersättningsbuss till Lund. Och vidare med tåg till Köpenhamn.

Från Köpenhamn gick tåget mot Hamburg där vi bokat hotellrum för natten. Men något hände! Tåget gick inte längre än till Padborg, vid tyska gränsen. Det fanns ingen tysk tågpersonal tillgänglig, sade man. Men det skulle stå bussar och ta oss alla 3-400 passagerare till Hamburg. Men det fanns inga bussar. Efter någon timme gick ett litet överfullt tåg och en buss, men alla fick inte plats. Vår lösning blev lokalbuss till Flensburg och regionaltåg till Hamburg via Neumünster, dit vi kom fyra timmar försenade.

Det var första dagen på vår tågresa.

Tåg från Köpenhamn mot Hamburg

Ett myller av förvirrade passagerare utanför Padborgs station

Nästa morgon åkte vi till Hoek van Holland för att åka båt över till England. Vi åkte med regionaltåg och fick byta fyra gånger. Allt gick bra.

Vi gillar att åka tåg

Suduko – när väntan blir lång

Från Hoek van Holland gick båten till Harwich över natten. En fin överfart med sköna hytter.

Från Harwich station gick tåget först till London och därefter till Liverpool.

Stationen i Harwich en tidig morgon

Här är vi framme vid resans första mål; Liverpool

Vårt hotell ligger i Albert Dock; i de gamla lagerbyggnaderna. Här finns också en mängd restauranger samt Beatlesmuseet.

Resans främsta mål var att besöka Gustaf Adolfskyrkan i Liverpool, där min pappa Calle arbetade 1937-1945. Kyrkan var då svensk sjömanskyrka och Calle arbetade som assistent, med uppgift att besöka de svenska båtarna som kunde ligga i hamn någon vecka.

Numera ägs kyrkan av nordiska föreningar och vi hade turen att det bjöds till höstens första morning coffee dagen vi var i Liverpool. Vi blev väl mottagna, fick se kyrkan och fick uppleva den miljö där Calle vistats under 8 år för ca 80 år sedan.

Gustaf Adolfskyrkan i Liverpool

Skandinaviska sjömanskyrkan

Morning coffee

Hörnstenen

Dessa två bilder är från kyrkans innergård. Den högra är från omkring 1940 och där står Calle med fam. Abrahamsson. Den vänstra visar innergården idag.

I Liverpool är man stolt över the Beatles och vi gjorde en tur med buss genom staden och besökte beatlarnas hem samt platser som inspirerat till deras musik. Resan slutade vid Cavern Club

Penny Lane
Strawberry Field
Cavern Club
Wall of Fame

Efter ett par dagar i Liverpool reste vi med tåg till London. Det gick fint och snabbt.

Vi räknade många steg varje dag och att dra resväskan blev en vana.
Westminster Abbey med Big Ben

Inte långt från vårt hotell låg Abbey Road och den skola där Samuel för 46 år sedan läste engelska. Spännande att återuppleva miljön. På samma gata fanns också Beatles studio och övergångsstället som blev känt från ett av deras album.

Här fanns skolan
Abbey Road

Vi har en tradition att besöka svenska kyrkan i utlandet när vi är ute och reser. Den här gången blev det kaffe och kanelbulle i Ulrika Eleonora kyrka.

Vi har båda varit i London flera gånger tidigare och valde att besöka museer som vi inte varit i förut. Det blev British Museum och British Library.

I British museum såg vi bl a gamla egyptiska skulpturer
I British Library fanns en samling orginalmanuskript
tex Codex Sinaiticus från 300-talet
John Lennons skissande

Hemresan gick med tåg genom tunneln under Engelska kanalen. På stationen var det tidig incheckning och säkerhetskontroll. Vi åkte från London till Amsterdam med Eurostar. Tågen var fina och snabba och nog var det lite spännande att åka i tunneln under havsbotten. När vi var mitt i tunneln stannade tåget plötslig och vi blev uppmanade att inte öppna några dörrar! Det visade sig vara ett signalfel och efter 20 minuter åkte vi vidare.

London – Amsterdam tåg 9114

Amsterdam Centraal låg vackert vid havet. Vädret var strålande och vi såg fram emot en eftermiddag med besök i van Gogh museet. Tyvärr var biljetterna slutsålda och vi hade inte tänkt på att boka biljetter till museibesök i förväg.

Sista kvällen på vår resa njöt vi av det vackra sensommarvädret på en uteservering mitt i stan.

Folkliv, musik och god mat

Hemresan gick från Amsterdam till Köpenhamn med tågbyte i Osnabrück och Hamburg. Och från Köpenhamn till Höör. Allt fungerade bra tills vi kom till Malmö. Pga banarbete var en del tåg inställda, men med hjälp av en trevlig konduktör kom vi så småningom hem till Höör.

Hamburg Hauptbahnhof

Vår tågresa blev en spännande upplevelse och vi ser redan fram emot att snart få göra en ny resa med tåg ner i Europa.

En tanke på “MED TÅG TILL ENGLAND

1. Trevligt att läsa om er resa. Säkert intressant att besöka miljöer där din pappa arbetat. Inte helt lätt att åka utomlands med tåg, men det går.